Χριστούγεννα χωρίς καράβια;
Απότο www.aiolikanea.gr
|
Θα κάνουμε Χριστούγεννα χωρίς καράβια φέτος; Εάν το ερώτημα ετίθετο πριν μερικούς μήνες όλοι θα θεωρούσαν εξωπραγματικό το ενδεχόμενο αυτό. Να όμως που στην παρούσα συγκυρία προβάλλει ως υπαρκτή πλέον απειλή και έχει θορυβήσει τους πάντες, εκτός απ' την μακαρίως καθεύδουσα ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας, που παρακολουθεί τα τεκταινόμενα περίπου σαν... τουρίστας. Η δραματική επιδείνωση στο τοπίο των ακτοπλοϊκών μας συγκοινωνιών οφείλεται αφενός στην απεργία των ναυτικών (που δικαίως απαιτούν τα δεδουλευμένα τους) και για το λόγο αυτό έχουν κάνει καταλήψεις στα πλοία όπου εργάζονται.
Μεταξύ αυτών το "Μυτιλήνη" (της ΝΕΛ), το "Παναγία Σουμελά" και το "Σαμοθράκη" της SAOS FERRIES. Η κατάσταση αυτή έχει φέρει τους εμπόρους στα πρόθυρα νευρικής κρίσης, μια και κινδυνεύουν να υποστούν και νέα ζημιά την περίοδο των γιορτών (οπότε και θέλουν να δουλέψουν) λόγω των ανωμαλιών στα ακτοπλοϊκά δρομολόγια. Απέναντι στην πρωτοφανή για τον τόπο μας κατάσταση (η Λήμνος σημειωτέον είναι πάνω από μια εβδομάδα χωρίς πλοίο) το Υπουργείο Ναυτιλίας τηρεί στάση μακαριότητας και εξοργιστικής παθητικότητας, σαν να μην έχει αυτό την ευθύνη για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες των νησιών.
Χαρακτηριστικό του πολιτικού ζαμανφουτισμού της ηγεσίας του ΥΕΝ είναι ότι ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Γ. Ορφανός αναγκάστηκε να στείλει δεύτερη επιστολή στον... υψηλότατο Υπουργό κ. Παπαληγούρα, ζητώντας του να συζητήσουν το πρόβλημα, δεδομένου ότι στην πρώτη επιστολή, που έστειλε εδώ και καιρό για το ίδιο θέμα ουδείς μπήκε στον κόπο να του απαντήσει, έστω και για τους τύπους. Με βάση τις παραπάνω εξελίξεις οι φόβοι πολλών ότι θα μείνουμε χριστουγεννιάτικα χωρίς πλοία δεν είναι καθόλου αβάσιμοι. Αντίθετα φαίνονται μέρα με τη μέρα όλο και πιο πιθανοί, στο βαθμό που η πολιτική ηγεσία του ΥΕΝ δείχνει είτε ανίκανη να αντιληφθεί τα προβλήματα που δημιουργούνται, είτε παντελώς ανήμπορη να τα αντιμετωπίσει.
Αναλυτικότερα:
Ένα πρωτοφανές "αλαλούμ" επικρατεί στην κίνηση των καραβιών που εξυπηρετούν την Μυτιλήνη και τη Λήμνο, θέτοντας σε μεγάλο κίνδυνο την ακτοπλοϊκή σύνδεση με την ηπειρωτική χώρα και κυρίως τη Βόρεια Ελλάδα.
Δυσάρεστα νέα και για το "Μυτιλήνη", το οποίο σταμάτησε ξανά να εκτελεί δρομολόγια μετά την επαναδραστηριοποίηση της απεργιακής κινητοποίησης των ναυτικών. Όπως εξήγησε στα "ΑΙ.Ν." ο Γενικός Γραμματέας της ΠΝΟ (Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία) Γιάννης Χαλάς, διαπιστώθηκε μετά από έλεγχο που διενεργήθηκε ότι ούτε η ΝΕΛ έχει πληρώσει όλα τα ποσά που οφείλονται στους ναυτικούς, με αποτέλεσμα η "κίνηση καλής θέλησης" που έγινε τις τελευταίες μέρες όταν και το "Μυτιλήνη" εκτέλεσε έκτακτο δρομολόγιο προς την Καβάλα, να αποτελεί παρελθόν.
Η είδηση αυτή πυροδότησε την έκρηξη του Προέδρου του Εμπορικού Συλλόγου, Γιώργου Ορφανού, ο οποίος ζήτησε χθες συνάντηση με τον Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας Αναστάση Παπαληγούρα με επιστολή που του απέστειλε. Ερώτηση στη Βουλή κατέθεσε ο Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Νίκος Σηφουνάκης, ενώ μέσα στο γενικό "μπάχαλο" ο πλοιοκτήτης της ΣΑΟΣ, Φώτης Μανούσης, έστειλε επιστολή στον Έπαρχο Δημήτρη Σάραγκα στην οποία υποστηρίζει ότι οι ισχυρισμοί του περί "ασυνέπειας της ΣΑΟΣ" οφείλονται σε "έλλειψη ενημέρωσης"! Μέσα στον γενικότερο "χαμό", το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας τηρεί "σιγήν ιχθύος", επιτείνοντας την αβεβαιότητα όλου του Νομού.
Επιστολή Ορφανού…
Άμεση συνάντηση με τον Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας ζήτησε ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου με επιστολή που του απέστειλε χθες, προκειμένου «να συζητηθούν τα οξυμμένα προβλήματα που έχουν προκύψει στις ακτοπλοϊκές συνδέσεις των νησιών του Νομού μας μετά τις τελευταίες εξελίξεις».
Η χθεσινή, κατεπείγουσα επιστολή προς τον Υπουργό η οποία αναφέρει ότι η συνάντηση ζητείται «δεδομένου ότι εκτός της πλήρους ανυπαρξίας ακτοπλοϊκών δρομολογίων προς Λήμνο, υπάρχουν και δυσμενείς εξελίξεις όσον αφορά την εκτέλεση των δρομολογίων από και προς Πειραιά, Χίο και Μυτιλήνη», έρχεται ως συνέχεια παλαιότερης προσπάθειας που είχε κάνει να συναντηθεί με τον κ. Παπαληγούρα, χωρίς όμως να πάρει απάντηση.
Στην επιστολή υπογραμμίζεται ότι «το πλοίο "ΜΥΤΙΛΗΝΗ" που επρόκειτο να εκτελέσει χθες Τετάρτη (σ.σ. προχθές) το προγραμματισμένο δρομολόγιό του από Πειραιά προς Χίο - Μυτιλήνη παραμένει ακόμη δεμένο ύστερα από κατάληψή του από την Π.Ν.Ο.
Παρακαλούμε για την άμεση παρέμβασή σας με σκοπό την εκτόνωση της παρούσας κατάστασης και τον ορισμό ημερομηνίας και ώρας για συνάντηση μαζί μας, προκειμένου να σας παραθέσουμε τις θέσεις και τις προτάσεις μας με σκοπό την μακροχρόνια επίλυση του προβλήματος, δεδομένου ότι η οικονομική δυσπραγία έχει φθάσει σε τρομακτικά επίπεδα και τα μέλη μας βρίσκονται σε απόγνωση», τονίζει ο κ. Ορφανός στην επιστολή του.
Ερώτηση Σηφουνάκη
Χθες, εξάλλου, ο κ. Σηφουνάκης με ερώτησή του προς τον Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας θέτει το θέμα της ακτοπλοϊκής απομόνωσης που βιώνουν τα νησιά της Λήμνου και του Αγίου Ευστρατίου. Η ερώτηση αναφέρει ότι «μέχρι το 2004, κάθε Ιούνιο προκηρύσσονταν οι διακηρύξεις για την ανάθεση των ακτοπλοϊκών γραμμών εθνικού συμφέροντος και το αργότερο, τον Σεπτέμβριο κατακυρώνονταν στις ακτοπλοϊκές εταιρείες η ευθύνη της εκτέλεσης των δρομολογίων.
Σήμερα τίποτα από τα παραπάνω δεν συμβαίνει και όλα αυτά εξαιτίας της εγκληματικής αδιαφορίας της κυβέρνησης, που εγκληματικά ματαίωσε την υλοποίηση του έτοιμου σχεδίου που είχε προγραμματιστεί όταν είχα την ευθύνη του Υπουργείου Αιγαίου για ναυπήγηση σύγχρονων πλοίων στο Αιγαίο. Δυστυχώς, με την διάλυση του τ. Υπουργείου Αιγαίου οι θαλάσσιες συγκοινωνίες στο Αιγαίο, μας γύρισαν δεκαετίες πίσω. Ουδέποτε είχαμε φθάσει σε τέτοια απελπιστική κατάσταση» καταλήγει.
…και απάντηση Μανούση σε Σάραγκα
Τέλος, ο πλοιοκτήτης της ΣΑΟΣ. Φ. Μανούσης από την πλευρά του απέστειλε επιστολή στον κ. Σάραγκα στην οποία υποστηρίζει εκ νέου ότι η ευθύνη για την πληρωμή των ναυτικών ανήκει στο Υπουργείο Ναυτιλίας. Όπως γράψαμε στο χθεσινό μας φύλλο, η Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα για τα ακτοπλοϊκά προβλήματα που έχει συγκροτηθεί στη Λήμνο (μέλος της οποίας αποτελεί και ο Έπαρχος), ζήτησε με επιστολή που απέστειλε στον κ. Παπαληγούρα να κηρυχθεί έκπτωτη η ΣΑΟΣ από τη στιγμή που δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της.
«Φρονώ ότι έχετε οδηγηθεί στο παραπάνω συμπέρασμα από έλλειψη ενημέρωσης», σημειώνεται στην επιστολή του κ. Μανούση. Και προσθέτει: «Προφανώς δεν γνωρίζετε ή δεν ενθυμείστε ότι τα πλοία μας εκτελούν δημόσια υπηρεσία. Δηλαδή είναι "ναυλωμένα" από το Υπουργείο για να εκτελούν τα συγκεκριμένα δρομολόγια. Για τον λόγο αυτό το Υπουργείο πρέπει να καταβάλλει και τα ανάλογα ποσά που προβλέπει η σύμβαση. Το Υπουργείο αυτή τη στιγμή μας οφείλει ποσά άνω των 2,4 εκατ. ευρώ και αδυνατεί να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του, δεδομένου ότι καταργήθηκε ο λογαριασμός "ΛΑΣ" των άγονων γραμμών όπως μας λένε».
Με αυτά και με άλλα τέτοια αυτή τη στιγμή η Λέσβος είναι απομονωμένη ακτοπλοϊκά από τη Βόρεια Ελλάδα, ενώ η Λήμνος είναι εντελώς αποκομμένη από όλη την χώρα!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου